Program Wychowawczo-Profilaktyczny
Załącznik nr 1Program Wychowawczo - Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej w Przedmościu
2017/2020
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) art. 26
- Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
- Konwencja o Prawach Dziecka.
- Statut szkoły.
I. WPROWADZENIE
Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.
Wychowanie to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie. Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni. Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
2. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci.
3. Kształtowanie postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji.
4. Wychowanie do wartości: bezpieczeństwo, dyscyplina, kreatywność, odpowiedzialność, miłość, lojalność, nauka, zrozumienie, wspólnota, piękno, sprawiedliwość, mądrość, przyjaźń, wiedza, uczciwość, poważanie, tradycja, wolność, pasja, niezależność, prawość, rodzina, rozwój, prawda, porządek, patriotyzm.
5. Wyrabianie postawy zrozumienia, szacunku i chęci pomocy innym, zachęcanie do udziału w wolontariacie.
III. NAJWAŻNIEJSZE CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości. Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
- Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie.
- Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu Motywowanie do zdrowego stylu życia.
- Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.
- Wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etap.
- Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu.
IV. DIAGNOZA
Szkoła Podstawowa w Przedmościu jest niewielką szkołą, co w połączeniu z przyjaznym i bezpiecznym otoczeniem sprawia, że stwarzamy uczniom poczucie bezpieczeństwa. Nasi wychowankowie to dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klas I-III. Wśród uczniów naszej szkoły nie ma problemów związanych z agresją i przemocą, a większość dzieci wie jak bezpiecznie korzystać z komputera i Internetu. Uczniowie w szkole są bezpieczni. Środowisko rodzinne naszych uczniów jest zróżnicowane, ale właściwie wywiązuje się ze swoich obowiązków i dobrze współpracuje ze szkołą.
Celem działalności Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne, zdobyte w procesie dydaktyczno-wychowawczym, byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata. Uważamy, że najlepsze efekty osiągniemy poprzez integrację środowiska. Współpraca pozwoli nam na kompleksowe działania i wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa. Elementem niezbędnym i kluczowym w budowaniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły było ustalenie wartości najważniejszych dla naszej społeczności szkolnej. Szkoła promuje wartości: dobro, prawdę i poszanowanie dla drugiego człowieka. Pomaga wszystkim uczniom rozwijać osobowość, talenty i uzdolnienia. Zapewnia dzieciom bezpieczeństwo fizyczne, emocjonalne i dobrą atmosferę. Dba o rozwój, rekreację i rozrywkę. Uczniowie mogą korzystać z zajęć dostosowanych do potrzeb i zainteresowań dzieci.
V. PRIORYTETY SZKOŁY:
- Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces i stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.
- Pomaga w rozwijaniu wszystkich uzdolnień celem doskonalenia wszystkich kompetencji społecznych, samodzielności i zaradności.
- Czuwa nad prawidłowym i bezpiecznym funkcjonowaniem ucznia w społeczności szkolnej.
- Szkoła wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację. ( Dziecko o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych)
- Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym, promuje swoją działalność w tym środowisku oraz otwiera się na potrzeby środowiska.
- Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego, języka, kultury i tradycji kraju oraz innych narodów
- Szkoła organizuje proces rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości ( intelektualnej, psychicznej, estetycznej, moralnej, duchowej, fizycznej).
- Szkoła kształtuje właściwe postawy i wychowuje do wartości ( dobro, prawda, szacunek, uczciwość, miłość, tolerancja, poszanowanie zdrowia, szczęście rodzinne)
- Szkoła upowszechnia czytelnictwo i rozwija kompetencje czytelnicze .
- Szkoła uwrażliwia na potrzeby innych, wyrabia chęć pomocy innym.
Cele:
- wspieranie rozwoju osobowości młodego człowieka
- wspieranie rozwoju dziecka młodszego w oddziałach przedszkolnych, przygotowania dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole.
- zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
- wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów
- kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji
- kształtowanie postaw prozdrowotnych
- wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole
- przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych oraz obywatelskich
- kształtowanie postaw patriotycznych
- kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych
- przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji życiowych
- doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza szkołą
- wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych
- eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia
- stosowanie metod aktywizujących i problemowych;
- spotkania ze świadkami wydarzeń historycznych, znanymi postaciami-autorami książek czy piosenkarzami;
- apele, spotkania kultywujące wydarzenia historyczne naszego kraju;
- wystawy, konkursy promujące kulturę europejską;
- wycieczki poszerzające wiedzę o tradycji i obyczajach Polski i Europy;
- stosowanie metod, takich jak: gry i zabawy, dyskusje na forum grupy, rozmowy, twórczość plastyczna i artystyczna dzieci, zajęcia warsztatowe, gry dramowe, scenki improwizowane.
- praca indywidualna
- praca w grupach
- prace w zespołach zadaniowych
- udział w imprezach kulturalno- sportowych i środowiskowych
- udział w programach profilaktyczno – zdrowotnych
- praca z książką, konkursy czytelnicze
- scenki dramowe,
- wycieczki,
- uroczystości klasowe i szkolne,
- spotkania z pielęgniarką, z policjantem,
- lekcje biblioteczne,
- gry i zabawy,
- zajęcia świetlicowe,
- lekcje w środowisku naturalnym.
VII. UCZEŃ W NASZEJ SZKOLE:
Ma prawo do:
- Rozwoju osobowości, głoszenia własnych przekonań zgodnie z zasadami tolerancji i poszanowania godności innych.
- Życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
- Właściwie zorganizowanego i dostosowanego procesu kształcenia, także do korzystania z zajęć wspierających i wspomagających proces nauczania.
- Korzystania z pomocy psychologa, pedagoga w rozwiązywaniu problemów
- Uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, sportowych lub innych zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
- Sprawiedliwego, jawnego i obiektywnego oceniania.
- Do akceptacji przez rówieśników i dorosłych.
- Do nauki bez względu na stopień sprawności psychofizycznej.
- Do bezpieczeństwa.
Ma obowiązek:
- Przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły.
- Aktywnie i systematycznie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych lub w innych formach życia szkoły.
- Przestrzegać zasad kultury w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Dbać o czystość i piękno języka poprzez nie używanie wulgaryzmów.
- Szanować mienie szkoły, dbać o porządek w szkole i w jej otoczeniu.
- Przestrzegać zasad higieny osobistej.
- Dbać o schludny wygląd i nosić jednolity strój uczniowski zgodnie z ustalonymi zasadami.
- Szanować godność innych, przestrzegać zasad życia społecznego w duchu tolerancji.
- Dbać o zdrowie, higienę życia, bezpieczeństwo własne i innych.
VIII. UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY.
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
· mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
·znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę;
· wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
· wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
· aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci;
Wychowawcy klas:
· dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
· wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
· prowadzą dokumentację nauczania;
· opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
· koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;
· dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
· podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań
· opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
· wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
· informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
· integrują i kierują zespołem klasowym;
· wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;
· wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
· promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
· inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
· współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
· współpracują z rodzicami, włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
· współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem i pielęgniarką;
· współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;
Nauczyciele:
· oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
· odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
· udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
· wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
· inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
· kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
· reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
· dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
· wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
· współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;
· proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;
· realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
· przestrzegają Szkolnego Kodeksu Postępowania Ucznia;
· współorganizują imprezy i akcje szkolne;
· znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;
· akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
· współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
· kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
· prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
· mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
IX. TREŚCI WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE DO REALIZACJI W KLASACH I-III
TREŚCI WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W KLASACH I - III | ||||
Obszar | Zadania | Efekty oddziaływań wychowawczych | Sposób realizacji | Odpowiedzialni |
1. Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
Przygotowanie dzieci do właściwego funkcjonowania społecznego. Formy samorządności. - kreowanie wspólnie z wymienionymi podmiotami sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa szkolno- przedszkolna, inne dorosłe osoby w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju. - efektywne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentowanie własnego środowiska z uwzględnieniem doświadczeń i poglądów innych ludzi -kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych; -rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń; -kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; -kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; -przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi; -zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju; -rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
Uczeń: - nawiązuje i podtrzymuje relacje z rówieśnikami - rozpoznaje ich potrzeby - zgodnie współpracuje w grupie - ma poczucie przynależności do danej grupy i klasy, -wyraża potrzebę działania w grupie rówieśniczej, -współtworzy i respektuje normy grupowe, -jest współodpowiedzialny za działania grupy. |
-gazetki szkolne -zabawy integrujące zespół klasowy, -organizowanie imprez szkolnych i klasowych (ślubowanie klas pierwszych, klasowe ognisko, Dzień Chłopca, zabawa andrzejkowa, Mikołajki, Wigilia, Powitanie Wiosny) i uroczystości klasowych oraz wycieczek turystyczno — krajoznawczych po najbliższej okolicy(imprezy (klasowe, ogólnoszkolne i pozaszkolne) -sprzątanie terenów dookoła szkoły |
Nauczyciele, wychowawcy opiekun Samorządu Uczniowskiego, Rodzice |
Wdrażamy do pracy społecznej. Uczeń współorganizatorem życia szkoły: -Samorząd Uczniowski -samorządy klasowe dyżury klasowe, ogólnoszkolne i biblioteczne |
Uczeń : -aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły, rodziny i kraju -samodzielnie podejmuje inicjatywy, -jest odpowiedzialny za podjęte działania. |
- wybór samorządu klasowego, -wybory Samorządu Uczniowskiego |
|
|
2. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) Profilaktyka pierwszorzędowa |
Stwarzamy poczucie bezpieczeństwa psychicznego. -Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych - kształtowanie właściwego zachowania w sytuacjach zagrażających życiu, zdrowiu i sytuacjach nadzwyczajnych - uwrażliwianie na bezpieczne wykorzystywanie i selekcjonowanie informacji pochodzących z Internetu, telewizji, telefonu komórkowego - kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie, kontakty społeczne - uwrażliwianie na niebezpieczeństwa wynikające z anonimowości kontaktów - wskazywanie pozytywnych aspektów korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych - zapewnienie warunków działania szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków poprzez odpowiedni sprzęt, pomoce dydaktyczno- wychowawcze i stworzenie bezpiecznych warunków do nauki i zabawy |
Uczeń : - zna zasady BHP -stosuje się do zasad BHP, Statutu i Regulaminu Szkoły, -prawidłowo reaguje na zachowania niewłaściwe. - ma poczucie bezpieczeństwa i oparcia. - zna swoje prawa i obowiązki |
-pogadanki, - spotkania z policjantem -konkursy i apele, -dyżury uczniowskie, -ankiety, rozmowy, pogadanki, wywiady środowiskowe, -opieka psychologiczno-pedagogiczna. -zapoznanie z dokumentami szkoły: statutem kodeksem ucznia, regulaminami -podejmowanie tematyki poprzez stosowanie scenek sytuacyjnych, dramy, rozmów nauczających, prac plastycznych, innych, -ćwiczenia asertywności, |
Nauczyciele, wychowawcy, rodzice pielęgniarka szkolna nauczyciel świetlicy, samorząd szkolny |
3. Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą oraz o komfort psychiczny dziecka |
Kształtujemy nawyk bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią : - bezpieczeństwo dzieci podczas drogi do szkoły i ze szkoły oraz w czasie wyjazdów -zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych -kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów; -zasady BHP, -zapoznanie z Regulaminem i Statutem Szkoły. Wyrabiamy nawyki przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczanie zaufania), - wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego i przestrzegania regulaminu dowozów. - zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych. - rozwijanie odpowiedzialnej postawy i zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub niebezpieczeństwa. - doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości. - zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu. |
Uczeń: -pogłębia swoją wiedzę o przepisach ruchu drogowego -zna numery telefonów alarmowych -nabiera poczucia pewności siebie -postępuje zgodnie z zasadami -zna i stosuje obowiązujące zasady korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły -przestrzega Regulaminów Szkoły |
właściwego zachowania w trudnych sytuacjach, -statystyka higienistki szkolnej |
|
|
||||
4. Zdrowie – edukacja zdrowotna |
Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia. -zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia; -zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej; - przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym; -kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie; -rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; -kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych, rozumowania przyczynowo-skutkowego; -uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; -kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. - dbamy o higienę osobistą i ochronę zdrowia, zdrowy tryb życia i higienę pracy. - dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne Troska o środowisko naturalne. Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku - kształtowanie umiejętności analizy środowisk przyrodniczych - uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin Pracujemy na rzecz ochrony środowiska: -organizowanie akcji na rzecz ochrony przyrody i środowiska: Sprzątanie Świata, zbiórki puszek, makulatury i baterii, -uczestniczenie w konkursach Obchodzimy święta związane z ochroną środowiska. Stwarzanie uczniom warunków do prawidłowego rozwoju psychofizycznego. - propagujemy aktywność ruchową, uwzględniając indywidualne możliwości dziecka. - kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. |
Uczeń: -jest schludny -dba o siebie i otoczenie - prowadzi higieniczny tryb życia - właściwie się odżywia -rozwija się prawidłowo fizycznie, -uprawia różne dyscypliny sportu, -współdziała w grupie, -osiąga sukcesy, -wzmacnia poczucie własnej wartości. Uczeń : -dba o środowisko naturalne, -propaguje ochronę środowiska, -dba o zieleń oraz o czystość w szkole i w domu |
-lekcje wychowawcze, -pogadanki, filmy, apele, -konkursy, -wystawy, gazetki, - zajęcia w terenie -udział w konkursach i akcjach ekologicznych, np. „Sprzątanie świata”, Dzień Ziemi, Święto Niezapominajki -organizowanie Dnia Sportu, -organizowanie wycieczek krajoznawczych, -spotkanie z pielęgniarką szkolną (badania bilansowe, sprawdzanie czystości, pogadanki na temat higieny osobistej) -pogadanki -badania ogólnorozwojowe -konkursy , wystawki -promocja środków do ochrony jamy ustnej -filmy edukacyjne zajęcia i zawody sportowe, -wycieczki, -dyskoteki, -gry i zajęcie świetlicowe i biblioteczne, - gimnastyka korekcyjna. |
Higienistka szkolna, wychowawcy, wychowawca świetlicy, Wychowawcy, wychowawca świetlicy, nauczyciel bibliotekarz, rodzice |
5. Zapobieganie uzależnieniom |
Przeciwdziałamy nałogom -profilaktyka uzależnień, -zapobieganie uzależnieniu od komputera. Formy: lekcje wychowawcze, pogadanki, filmy, apele, konkursy, wystawy, gazetki. |
Uczeń: - jest asertywny: - rozumie szkodliwość palenia i picia -nie używa narkotyków -świadomie korzysta z komputera i mediów -ma świadomość zagrożeń cywilizacyjnych |
Wychowawcy, Higienistka szkolna, nauczyciel bibliotekarz, |
|
6. Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
Wychowanie patriotyczne. Poznanie historii i kultury naszego regionu, kraju. Pielęgnowanie tradycji narodowych i chrześcijańskich. - poznanie symboli i tradycji narodowych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej - wyrabianie postaw przynależności do rodziny, społeczności lokalnej i patriotyzmu do „małej ojczyzny” - wyrabianie wrażliwości na odmienność kulturową, wyznaniową i narodową oraz poszanowania ich praw - kształtowanie świadomości na odmienność osób niepełnosprawnych - kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność -kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci - wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji -inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia -przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów; -przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań; -wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną -kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji -kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania; -kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw |
Uczeń: - pogłębia swoją wiedzę -ma poczucie piękna -posiada świadomość historyczną -czyta literaturę -identyfikuje się z historią kraju i regionu -szanuje tradycję narodową -kultywuje symbole narodowe - akceptuje odmienność innych osób, ich wyznanie, kulturę i fizyczność -poznaje ważne miejsca pamięci narodowej -okazuje w słowach, działaniach szacunek wobec dorosłych, rówieśników i młodszych, -stosuje zwroty grzecznościowe, -zna symbole narodowe i nabywa umiejętność zachowania się wobec nich - w pozytywny sposób potrafi wyrażać swoje własne emocje w różnych formach ekspresji Uczeń: - ma dostęp do różnych źródeł informacji (Internet, dzieła literackie, albumy, foldery, sztuka plastyczna) Wykonuje prace plastyczne, drobne formy sceniczne zajęcia rytmiczno -ruchowe |
-opowiadania, scenki rodzajowe, drama, rozmowa -prezentacja symboli narodowych i godnego zachowania się wobec nich; -nauka Hymnu Państwowego, postawy i szacunku wobec Flagi i Godła Państwowego -kształtowanie właściwych postaw uczniów, przekazywanie wartości i stosowanie się do nich -spotkania klasowe, akademie, gazetki, konkursy, wyjścia do miejsc pamięci narodowej, -udział w rekolekcjach - kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się, sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz językach obcych w tym występowanie przed publicznością - kształtowanie gotowości do twórczej i naukowej aktywności uczniów, poszanowania tradycji, kultury własnego narodu - uczestniczenie w życiu kulturalnym i szkolnym swojej „małej ojczyzny”. - wyrabianie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z wytworami kultury i wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia Obchodzimy: - święta narodowe -ważne rocznice ( rocznica wybuchu II wojny światowej ) Dzień Edukacji Narodowej, -święta szkolne ( pasowanie na ucznia) -rekolekcje wielkopostne Kultywujemy zwyczaje: andrzejki, mikołajki, wigilia, jasełka, powitanie wiosny, zajączek wielkanocny |
Nauczyciele, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel świetlicy, katecheta, rodzice, muzea, biblioteka, OSP Przedmość, MGOKiS, Grupa Odnowy Wsi, Zespół Placówek Specjalnych w Praszce |
7. Wolontariat |
Wychowanie i działanie dla dobra innych - kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statutu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji - kształtowanie osobowości otwartej na potrzeby innych - docenienie otrzymanej pomocy - kształtowanie potrzeby niesienia pomocy innym - kształtowanie bezinteresownego pomagania innym i czerpania z tego radości Rozbudzanie chęci poznawczych, rozwijanie własnych zainteresowań, nabywanie nowych umiejętności. Wprowadzamy różnorodne formy działalności pozalekcyjnej: - otwieranie dzieci na koleżeńską pomoc w różnych sytuacjach - konkursy, wystawy |
Uczeń: - uczy się właściwych postaw prospołecznych angażując się w różnego rodzaju akcje charytatywne na terenie szkoły i poza nią. Uczeń: -rozwija swoje zainteresowania -pogłębia wiedzę -kształtuje osobowość, obowiązkowość i samodzielność |
-pomoc innym -udział w akcjach „Góra Grosza”, „WOŚP”, -zbiórka zabawek dla dzieci - przygotowanie spotkania wigilijnego -akcje charytatywne |
Nauczyciele, rodzice Samorząd Uczniowski, nauczyciel bibliotekarz |
8. Preorientacja zawodowa |
Poznajemy zawody i pracę innych - przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenia szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów - rozbudzanie zainteresowania różnymi zawodami, pasjami, zainteresowaniami - wyrabianie szacunku do ludzi różnych profesji |
Uczeń: - poznaje różne zawody poprzez dzieła literackie, spotkania, wycieczki |
-pogadanki - spotkania z przedstawicielami różnych zawodów -wycieczki do zakładów pracy - konkursy plastyczne |
Nauczyciele, rodzice, zakłady pracy, Internet, |
9. Współpraca |
Współpraca z rodzicami Wdrażamy rodziców do współpracy ze szkołą i uwrażliwianie ich na potrzeby rozbudzania postaw charytatywnych u swoich dzieci: -zapoznanie z dokumentami szkoły, -współtworzenie dokumentów szkolnych, -współpraca z Radą Rodziców, -współpraca z trójkami klasowymi, -organizowanie imprez: zabawy choinkowej, świąt okolicznościowych, festynów, imprez sportowych. |
Uczeń: -czerpie wzorce zachowań z postaw rodziców -uświadamia sobie wartość rodziny (rozwijanie więzi rodzinnych) |
-Współpraca z rodzicami w zakresie wychowania dzieci, -Działalność Rady Rodziców, -Spotkania z rodzicami, -Wspólne imprezy, np. zabawa integracyjna, -Udział rodziców w przedstawieniach i uroczystościach szkolnych, np. spotkanie wigilijne, obchody Dnia Dziecka, |
X. ZAKŁADANE EFEKTY PROGRAMU
Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Uczeń jest:
- Samodzielny- daje sobie radę w domu i szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi.
- Twórczy- stara się rozwiązywać napotkane problemy; naukę traktuje jak coś naturalnego. Ma określone zainteresowania, którym poświęca swój czas i stara się je rozwijać.
- Uczciwy – mówi prawdę, szanuje cudzą własność, dotrzymuje słowa.
- Odpowiedzialny- gotów ponosić konsekwencje swoich czynów. Jeżeli trzeba, zwraca się o pomoc do osób z najbliższego otoczenia. Działając w grupie, poczuwa się do odpowiedzialności za efekty jej pracy; postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny.
- Ciekawy świata- zdobywa wiedzę i umiejętności, korzystając z różnych źródeł. Jest aktywny umysłowo.
- Tolerancyjny- rozumie różnice między ludźmi, w każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
- Pomocny – dostrzega potrzeby innych i wykazuje chęć niesienia pomocy
- Szanuje godność innych- jest zawsze w stosunku do innych osób, nie stosuje przemocy, nie wyśmiewa się ze słabszych.
- Szanuje prawo- przestrzega statutu i regulaminów szkoły, innych zasad ustalonych przez organa szkoły; przestrzega prawa i zasad ustalonych przez odpowiednie instytucje w mieście i kraju.
- Obowiązkowy i punktualny- dotrzymuje terminów, sprawnie planuje swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych.
XI. EWALUACJA
W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest jego ewaluacja. Należy więc kontrolować zarówno przebieg procesu, jak i osiągnięte wyniki. W tym celu na początku roku szkolnego i w trakcie jego trwania należy przeprowadzić wśród uczniów, rodziców i nauczycieli ankiety. Proces powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu (jeżeli wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec każdego roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji:
· Rozmowy z uczniami,
· Wywiady z rodzicami i nauczycielami;
· Sprawozdania wychowawców z realizacji Programów Wychowawczo-Profilaktycznych klas;
· Ankieta skierowana do uczniów, dotycząca ich postaw i zainteresowań;
· Ankieta skierowana do rodziców, dotycząca osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych dziecka, ze wskazaniem kierunku działań do dalszej pracy oraz kwestionariusz ankiety pozwalający stworzyć sylwetkę absolwenta naszej szkoły;
· Ankieta skierowana do nauczycieli, której celem będzie uzyskanie informacji na temat realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i ewentualnej jego modyfikacji;
· Wyniki konkursów dotyczących ochrony środowiska.
· Wyniki akcji.
· Wyniki konkursów, indywidualne osiągnięcia uczniów.
· Protokoły zebrań, uczestnictwo rodziców w życiu szkoły, albumy i kroniki.
· Obserwacja, rozmowa z wychowankami wyniki konkursu;
· Obserwacja, ankiety, sprawozdania
· Obserwacja uczniów podczas uroczystości szkolnych.
· Analiza dokumentów
· Osiągnięcia sportowe.
· Sprawdzenie znajomości telefonów alarmowych
· Analiza trudności wychowawczych, problemów szkolno-środowiskowych i profilaktycznych na podstawie danych zebranych od nauczycieli, wychowawców klas, rodziców i uczniów.
· Analiza dokumentów;
· Obserwacje;
· Wyniki badań lekarskich, karty zdrowia ucznia.
· Udział i właściwa postawa podczas uroczystości szkolnych i lokalnych.
· Poszanowanie symboli narodowych.
XII. USTALENIA KOŃCOWE
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły. Program Wychowawczo-Profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej w Przedmościu na lata 2017-2020 jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji. Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji. W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie opracowany dokument pt. Założenia do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły wraz z harmonogramem działań zaplanowanych na dany rok szkolny w formie odrębnego załącznika i dołączony do Programu.
Program Wychowawczo- Profilaktyczny Szkoły Podstawowej
- przyjęto uchwałą Rady Rodziców w dniu 25.09.2017
- przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 02.10.2017
- w porozumieniu z Samorządem Uczniowskim w dniu 27.09.2017
Rada Rodziców Rada Pedagogiczna Samorząd Uczniowski